Anotace |
Cílem této sociologické studie je předložení komplexního obrazu šancí a vzdělanostních drah romských žáků a žákyň pocházejících ze sociálně znevýhodňujícího prostředí a studujících na různých typech základních škol.Celkem se výzkumu zúčastnilo 106 škol, 28 723 dětí, z nichž bylo odhadem 18 procent romských. Svým rozsahem a zpracováním je tento výzkum jedním z prvních, který se týká zdrojů nerovnosti ve vzdělání romských žákyň a žáků vzhledem k jejich neromským vrstevnicím a vrstevníkům.
Studie se zaměřuje na vybraná témata jako jsou: popis a analýza hlavních charakteristik vybraných škol a vzdělanostních drah žákyň/žáků na prvním a druhém stupni,popis a analýza informací učitelek a učitelů o těchto
žákyních/žácích(o jejich zázemí,spolupráci jejich rodičů)a názorů ředitelů/ředitelek na vzdělávání romských dětí,názorů romských chlapců a dívek na roli vzdělání, jejich profesní a další aspirace a vzory. Páteří celé studie jsou výsledky analýzy souboru škol a žákyň/žáků respektive jejich školních výsledků, docházky a mobility mezi různými typy škol.
|