Anotace |
Tato studie se zabývá asociací mezi časem stráveným na internetu a u počítačové obrazovky s těžkostmi ve škole a rolí kvality spánku, stejně jako s konzumací soft a energetických nápojů. Využíváme data z HBSC studie sesbíraná v roce 2014 mezi slovenskými adolescenty (věk od 11.0 do 15.9 lety, N = 7595, 48.1% chlapci). Za využití metody modelování strukturních rovnice se zabýváme vztahy mezi časem stráveným na digitálních přístrojích (čas strávený hraním digitálních her nebo využívání internetu), kvalitu spánku (zkrácení spánku, spánkové problémy), konzumaci soft/energy nápojů a problémy ve škole (nízké akademické výsledky, nechuť ke škole, tlak ze školních úkolů, záškoláctví). Výsledky ukazují, že čím více času stráví adolescenti za obrazovkami, tím více mají problémů. Tato asociace byla mediována vyšší konzumací soft a energetických nápojů a nižší kvalitou spánku. Přímý efekt času stráveného na digitálních přístrojích a problémů ve škole a jejich nepřímý efekt kvality spánku byly relativně malé ve srovnání s nepřímým efektem času stráveným na digitálních přístrojích via konzumaci soft/energy nápojů a kvality spánku. Závěry: Čas strávený na digitálních přístrojích asociuje s problémy ve škole a s kvalitou spánku, konzumace soft/energy nápojů hraje důležitou roli v této asociaci. |